LITE HISTORIA

Genom åren har det funnits många åkerier och chaufförer på Tjörn.

En av anledningarna är Wallhamn som startade i början av 60-talet av bröderna  Johansson, och har sedan dess varit en av Sveriges största hamnar.


Många bilar har haft sin bas där både inom bil-, container-. och löstrailertransporter.

Själv körde jag Sea-Land container på Wallhamn -93 för min farbror Sven Johansson, han startade eget åkeri 1980 med en L76:a dragbil. Jag var även med Sven som barn och åkte.


Stenungsund med Petroindustrin har också varit en stor transportort för Tjörnåkare. Skärhamns Åkeri var med från starten på 60-talet med tankbilar och bulkbilar när Petroindustrin började att byggas.

Skärhamns Åkeri var som störst i början av 80-talet, då man hade ca 75 bilar.

 

Sigurds Åkeri var med i ASG och ansvarade för transporterna till och från Tjörn.  De var i stort sett med ifrån början när Unifos "nuvarande Borealis"  startade sin produktion i Stenungsund på 60-talet. Sedan dess har de kört säckmatrial både på flakbilar och i containers och även haft hand om lagerhanteringen i många år. De hade även bulkbilar som gick på Stenungsund.


Närheten till Göteborgshamn och Volvo har också bidragit till många bilar.

GA-Åkerierna har kört sen 60-talet med biltransporter av olika slag och även pallgods både på egna ekipage och löstrailers och gör det fortfarande.

Som mest hade GA-åkerierna ca 45 egna bilar i början av 80-talet.


Jag vill tacka alla åkare och chaufförer som jag har fått bilder av för att göra detta möjligt. Det finns säkert många fler kort hemma hos chaufförer som jag inte känner, hör gärna av er till mig.


Jag vill också nämna Janne Johansson från Hamburgsund, som jag tog kontakt med i vintras. Janne är nog den som tagit mest kort av alla på framförallt dragbilar från 80-talet. Jag fick några kort av honom innan han hastigt gick bort i april -16.