LITE HISTORIA

1940 startade min farfar Alf Johansson och hans bror Torsten Johansson Blekets lådfabrik. De tillverkade fisklådor till traktens fiskeflotta. Man hämtade virket av gran och fura från Tjörn och Orust i 1 meters längder "kubb", kallades de. I början hämtades det med båt men efter 1945 började man hämta med lastbil. 1951 köpte man en båt som hette Anton. Med den körde man ut spillvirket till öarna Klädesholmen, Åstol och Dyrön, där eldades den i värmepannor.


1954 sålde Torsten sin del och Alfs söner Georg, Folke och Sven började komma in i företaget efterhand. Man köpte sin första egna lastbil 1956. Under början av 60-talet ökade fisket kraftigt och den egna produktionen räckte inte till. Man började köpa av andra tillverkare, främst i Halland. Sågspånet kördes bla. till tegelbruken i Munkedal och Gunnilse, där blandades den med leran så den blev porösare. I mitten av 60-talet tog Georg och Folke över lådfabriken, medan Sven hade börjat fiska runt 1960.


I slutet av 60-talet blev det en kris i fisket och de flesta båtar på kusten såldes och lådtillverkningen lades ned. Istället började man köra bla. fiskmjöl ifrån Rönnäng till Skåne, Norrköping och Stockholm. Kantsten och gatsten från Bohuslän till Stockholm. Man körde även containers bla. för Electrolux på Motala, Mariestad och Västervik. Det är från de här körningarna jag har mina första minnen från lastbilar. Jag var själv med redan från barnsben. L76:an såldes till Sigurds åkeri och Folke gick med som chaufför. 1974 såldes den sista lastbilen en LB76:a till Bilspedition i Uddevalla.