LITE HISTORIA

En stor del av min bildsamling är ifrån fisktransporterna. Min farbror Folke började köra för Johan Nilssons Lådhandel o fisktransporter i Fiskebäck 1978. Jag var med Folke och min kusin Thomas och åkte ibland. När min far Georg började köra på Johan Nilsson 1982, var jag med och åkte så ofta jag kunde, 1987 började jag själv där.


Vi hämtade sill o fisk från fiskebåtarna längs Sveriges kuster. Från Strömstad i norra Bohuslän ner till Trelleborg och vidare längs Ostkusten med Öland och Gotland upp till Sundsvall. Med tyngdpunkt på Kungshamn, Rönnäng, Fiskebäck, Trelleborg, Simrishamn, Karlskrona och Västervik. Det var även en del transporter från Norge. Transporterna gick framförallt till Danmark och i huvudsak till Skagen, Hirtshals och Hanstholm. Men även i Sverige och övriga Europa. Boulogne Sur Meer i Frankrike har det körts mycket torsk till.

Vi körde också mycket silltunnor med kryddade bitar som låg i saltlage ifrån Skagen till konservindustrin på Klädesholmen, Lysekil och Kungshamn. Det kördes också tunnor från sillindustrin på Orust till Finland och Tyskland. På höstarna körde vi även lax ifrån odlingar till laxslakterier i bla Lysekil, Göteborg och Karlskrona.

Returlasten var oftast tomembalage i våra körningar. Men från Europa lastade vi en del frukt och pommesfrites mm. 


I början av 90-talet började vi även med tanktrailer vid transport av sill, till både konsumtion och till fiskmjölsindustrin. Under 1992 minskade torskfisket i Östersjön kraftigt och Johan Nilsson minskade fordonsflottan från 12 bilar till 7st.

Jag blev permiterad och körde Sea-Land containers i knappt ett år.

Under denna period blev Jonils uppköpt av Astrid Fiskexport i Rönnäng.


Efter det var jag tillbaka till fisktransporterna, denna gång för B.Andersson i Göteborg.

I mitten av 90-talet övergick B.Andersson mer till fasta linjer med ihuvudsak olika fiskprodukter. Det startades linjekörning på Finland, Estland och Oslo. Sedan tidigare fanns det dagliga linjer på Sverige och Danmark. I slutet av 90-talet blev sillbåtarna allt större och man började med tankar ombord. Man pumpande iland fångsten direkt till fabrikerna i Danmark och på Västkusten. Så körningarna minskade, det blev totalt 12 år för mej med fiskkörning.


Jag är väldigt tacksam att jag har fått vara med om denna roliga tid med omväxlande körning och gemenskap i hamnar och på färjor.

Jag har dessutom fått se stora delar av Europa.

Ett tack till alla arbetskamrater och kolleger som har delat med sig av bilder och möjliggjort denna nostalgitripp.